درباره مرکز EDC

  • تاریخچه :

یکی از وظایف نظام آموزش عالی، بهبود کارایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گروه پزشکی در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه می باشد. تحقق این امر به عوامل متعددی از جمله افزایش توانمندی شغلی اعضای هیات علمی بستگی دارد. افزون بر این میزان پیشرفت دانش در بسیاری از رشته های دانشگاهی چنان سریع است که دانشگاهها را با ضرورت توسعه مداوم رشته های علمی مربوطه و تجدید نظر در آنها روبرو ساخته است. از این رو از ابتدای نیم قرن اخیر بعضی از دانشگاههای معتبر دنیا تدابیری در جهت ایجاد مراکز توسعه آموزش اندیشیده و به دنبال تشکیل کارگاه توسعه کارایی اعضای هیات علمی در استرالیا ( نوامبر ۱۹۸۴)،  بسیاری از کشورها به طور جدی مساله را پیگیری و اقدام به تاسیس مراکز توسعه آموزش پزشکی ( Medical Educational Development Centers) نمودند. امروزه مراکز توسعه آموزش در دانشگاه ها به عنوان نهاد مسئول ارتقاء کیفیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص جامعه محسوب می شوند.


  • معرفی :

 

مرکز مطالعات و توسعه­ آموزش (EDC) دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گراش در سال ۱۳۹۵ با هدف ارتقای سطح کیفی آموزش علوم پزشکی و به منظور توسعه و بهبود کیفیت آموزش های تئوری و عملی حوزه علوم پزشکی و همچنین بالا بردن سطح دانش و کارایی دانشجویان و فارغ التحصیلان، براساس نیازهای جامعه، به عنوان یکی از مدیریت های وابسته به معاونت آموزشی شروع به کار نموده است.

در حال حاضر این مرکز در قالب واحد های توانمندسازی اساتید، ارزشیابی و نظارت ، برنامه ریزی اموزشی، پژوهش در آموزش و کمیته دانشجویی مشغول به کار می باشد. همچنین واحد توسعه آموزش بیمارستان امیرالمؤمنین علی (ع) گراش، مرکز تحقیقاتی سلولی مولکولی و مرکز پیشگیری از سرطان شهرستان گراش نیز با این مدیریت همکاری دارند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر و اطلاع از شرح وظایف، اهداف و فعالیت هر یک از واحدها، گزینه مربوط به هر واحد را انتخاب نمائید.

این مرکز در ساختمان اداری دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گراش مستقر می باشد.


  • رسالت :

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشکده علوم پزشکی گراش، در راستای رسالت آموزشی دانشگاه و با توجه به ارزش‌‌های حاکم بر جامعه و ارتقای سطح سلامت، ارتقای کیفیت آموزش به منظور ارتقای سلامت جامعه را مأموریت اصلی خود می­داند و با بسترسازی مناسب درون دانشکده ضمن ارتقای توانمندی دانشجویان، اساتید و کارکنان، این مأموریت را از طریق سیاست گذاری، برنامه­ ریزی، پایش و نظارت، آموزش مداوم، پژوهش و بازنگری برنامه‌های آموزشی  و در موارد لزوم اجرای فعالیت­های توسعه­ای آموزش در سطح دانشکده­ ها و گروه­ های آموزشی و یا حتی در سطح جامعه محقق می­سازد و برای ارتقای منزلت آموزش در گستره وسیع دانشکده ها و جامعه تلاش می نماید.

مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشکده بر این باور است که تمام محیط­­ های آموزشی در سطح دانشکده عرصه توسعه آموزش علوم پزشکی است. لذا تمامی اعضای هیات علمی، دانشجویان، مسؤولان، کارشناسان شاغل و دانش­ آموختگان دانشکده را همکاران خود برای تحقق این امر خطیر، ضروری و پیچیده می­داند.


  • چشم انداز :

چشم­ انداز مرکز تبدیل به نهادی شناخته شده و مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش در بین جامعه دانشگاهی، مدیران و اعضای هیأت علمی دانشکده است که از قابلیت همکاری با این نهادها برای بهبود مستمر و ارتقای منزلت آموزش در دانشگاه برخوردار است.

در این راستا هدف نهایی فعالیت­های مرکز، تبدیل گروه­های آموزشی، دانشکده ­ها و مراکز آموزشی- درمانی تابعه به کانون­ های درون زاد توسعه آموزش است که کلیه فعالیت­ های آموزشی خود را بر اساس بهترین شواهد موجود ساماندهی کرده، مستمراً در جهت ارتقا و تضمین کیفیت آموزشی خود اقدام نموده و در جهت تولید علم در این حوزه فعال باشند.